Sunday, December 11, 2016

Bagaimana Menguasai Tajuk Bulatan?

Tajuk Bulatan biasanya akan keluar satu ke dua soalan dalam Kertas 1 subjek Matematik Moden untuk sukatan peperiksaan SPM. Ada pelajar yang akan langkau sahaja soalan ini sebab tidak ada idea langsung untuk menyelesaikannya. Adik-adik pun sama ke? Rasa trauma bila menjawab soalan Bulatan?? Ishh jangan begitu. Cikgu ada sedikit tips bagaimana nak menguasai soalan-soalan Bulatan dengan baik, insya-Allah.

Soalan bulatan kelihatan susah kerana ia tiada jalan kerja yang khas untuknya. Maksud cikgu ialah jika kita ambil contoh soalan Persamaan Kuadratik, kita sudah tahu langkah pengiraan yang perlu dilakukan bermula daripada  menyusun sebutan dalam bentuk ax2+bx+c=0 sehingga mencari punca-punca kuadratik menggunakan kalkulator. Namun, jangan risau. Berita baiknya ialah soalan Bulatan kelihatan susah, tetapi hakikatnya ia tidaklah sesusah mana. Of course, jika kena caranya. Percaya cikgu J

Semasa di Tingkatan 3, adik-adik sudah belajar banyak hukum Bulatan bukan? Kata kunci utama kepada penyelesaian soalan Bulatan ialah dengan mengetahui hukum-hukum Bulatan ini.



Langkah seterusnya ialah mengetahui hukum Poligon bagi Segi Tiga dan Segi Empat. Kenapa Segi Tiga dan Segi Empat sahaja? Kerana 2 poligon ini sahaja yang akan keluar dalam soalan Bulatan.

Hasil tambah sudut pedalaman Segi Empat ialah 360. Contoh: x = 360-109-96-70

Hasil tambah sudut pedalaman Segi Tiga ialah 180


Apa yang adik-adik perlu lakukan ialah cuba jawab beberapa soalan Bulatan. Letakkan gambar hukum-hukum Bulatan, Segi Tiga dan Segi Empat di sebelah semasa menjawab. Jadikan ia sebagai rujukan setiapkali terasa buntu. Ikuti langkah mudah ini:

  1. Lihat rajah soalan bulatan. Ada beberapa sudut yang telah diberi. Sudut ini adalah hint kepada penyelesaiannya.
  2. Label maklumat lain yang diberi seperti diameter, sama kaki, sama panjang dan lain-lain. Kesemua label ini amat membantu apabila adik-adik labelkan di dalam satu rajah yang sama.
  3. Pindahkan atau guna sudut yang diberi untuk mencari sudut-sudut lain menggunakan hukum Bulatan, hukum Segi Tiga dan Segi Empat. Rujuk gambar hukum selalu sementara mahir. Cikgu percaya latihan-latihan akan membuat adik-adik mahir dan sampai masanya sudah tidak perlu merujuk gambar-gambar hukum tersebut lagi ;)
  4. Cari sudut yang diminta. Ini biasanya selesai semasa melakukan langkah 3.

Bagaimana? Cuba adik-adik praktis beberapa soalan menggunakan gambar hukum Bulatan sebagai rujukan utama. Kerja akan lebih mudah hendaknya. Semoga Berjaya!

No comments:

Post a Comment